Pluralismus v psychoanalýze

PhDr. Martin Saic

Základní charakteristikou psychoanalýzy jako oboru je vývoj

  • koncem listopadu 1892 Freud píše Breuerovi: „obsahem hysterického záchvatu je opětovný návrat nějakého psychického stavu, který pacient dříve jednou prožil, jinými slovy opětovný návrat nějaké vzpomínky“
  • 2024 Wikipedia: „Psychoanalýza je soubor psychologických teorií a psychoterapeutická metoda léčby psychických problémů. „

Teoretické směry v rámci psychoanalýzy

  • 1) klasická freudiánská psychoanalýza
  • 2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
  • 3) egopsychologie
  • 4) objektně vztahová psychoanalýza
  • 5) selfpsychologie
  • 6) kulturní psychoanalýza
  • 7) Lacaniánská psychoanalýza
  • 8) interpersonální psychoanalýza
  • 9) intersubjektivní psychoanalýza
  • 10) vztahová psychoanalýza
  • 11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
  • 12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho

FC Psychoanalýza

  • 1) klasická freudiánská psychoanalýza
  • 2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
  • 3) egopsychologie
  • 4) objektně vztahová psychoanalýza
  • 5) selfpsychologie
  • 6) kulturní psychoanalýza
  • 7) Lacaniánská psychoanalýza
  • 8) interpersonální psychoanalýza
  • 9) intersubjektivní psychoanalýza
  • 10) vztahová psychoanalýza
  • 11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
  • 12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho

Teoretické směry v rámci psychoanalýzy

  • 1) klasická freudiánská psychoanalýza
  • 2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
  • 3) egopsychologie
  • 4) objektně vztahová psychoanalýza
  • 5) selfpsychologie
  • 6) kulturní psychoanalýza
  • 7) Lacaniánská psychoanalýza
  • 8) interpersonální psychoanalýza
  • 9) intersubjektivní psychoanalýza
  • 10) vztahová psychoanalýza
  • 11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
  • 12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho

Přínosy pluralismu v psychoanalýze

  • „Myslím si, že příspěvky, které jsou hodnoceny jako
    pluralismus by mohly i měly být viděny jako vyplňující prázdná
    místa, která Freud specificky vyloučil, nebo se mu je
    nepovedlo dostatečně rozvinout“ Pine, F. (2011)
  • pluralismus souvisí s hyperkomplexitou lidské psychiky, kterou
    žádný teoretický model nemůže zcela postihnout
    Roussilon, R. (2012)
  • „Pluralismus otevírá pole pro nové ideje a možnosti ke
    zlepšení psychoanalýzy,….pluralismus …může vdechnout do
    psychoanalýzy nový život“ Herron, W. (2019)

    Úskalí pluralismu v psychoanalýze

    • „Psychoanalýza dříve působila dojmem integrované
      teorie. Pluralismus toto dramaticky změnil.“ Herron ,
      W. (2019)
    • „Už všichni nezpíváme tu stejnou psychoanalytickou píseň“
      Birkhofer (2017, 114)
    • „Psychoanalytická věda založená Sigmundem Freudem
      je nyní polem rivalizujících teorií.“ Richards, A. (1990)
    • „Pokud pluralita vyústí v „bábelizaci,“ která je přehnaná,
      dialog již není možný; nebo zplodí tolik neporozumění, že
      plodnou debatu již není možné předpokládat.“
      Rousillon, R. (2012)

    Vývoj psychoanalýzy z hlediska plurality

    • fáze „zavržených odpadlíků“ – Adler, Jung, Rank, Stekel…
    • fáze paralelních teorií – egopsychologie, Kleinová, teorie
      objektních vztahů, selfpsychologie,
      egopsychologie, Lacan,…
    • fáze reflexe pluralismu – 90. léta
    • ? fáze syntézy koncepcí – dnešní psychoanalýza

    Robert Wallerstein – One Psychoanalysis or Many? (1988)

    • rozvoj kleiniánské teorie byl začátkem
      postupného přerodu psychoanalýzy od
      jednotné teoretické struktury vyvinuté
      okolo intelektuální báze zakládajícího
      génia Sigmunda Freuda v současnou
      celosvětovou teoretickou diverzitu (s. 7)
    • navzdory naší touze vidět psychoanalýzu jako soubor teorií
      konsonantních s Freudovými spisy, současný pluralismus se
      vyznačuje nekonzistentními teoretickými strukturami (s.10)
    • všechny teoretické perspektivy jsou vysvětlující metafory,
      heuristicky užitečné (s. 16)

    Leo Rangell – Psychoanalysis at the Millenium (2000)

    • „Nevěřím, že od Freudova objevu před 100
      lety byly vynalezeny jiné psychoanalýzy.
      Kousky byly přidány, odstraněny,
      modifikovány, ale nebyl udělán žádný
      srovnatelný intelektuálně vědecký průlom.“
      (s. 452)
    • průlom udělaný před 100 lety byl rozleptaný/nahlodaný
      (erode) ve jménu pokroku (s. 453)
    • inspirativní kvalita, kdysi silná a rostoucí, zcela zmizela (s. 453)

    Vývoj vědní disciplíny – pozitivismus a neopozitivismus

    • věda jako kumulativní, tj. neustále se rozrůstající a čím dál
      tím bohatší systém teorií a poznatků díky kterému roste a
      zpřesňuje se poznání studovaného objektu.
    • pouze věda může prezentovat věrohodné výsledky, které mají
      objektivní platnost a pravdivost

    Vývoj vědní disciplíny – Thomas Kuhn – Struktura vědeckých revolucí (2002/1962)

    • věda je charakteristická bojem probíhajícím
      uvnitř vědeckého společenství, na jehož
      základě je vybrán ten nejvhodnější způsob
      provozování budoucí vědy (s. 191)
    • věda jako soupeření paradigmat
    • paradigma – vědecké výsledky, jež jsou určitým vědeckým
      společenstvím po nějakou dobu uznávány jako základní
      východisko jeho činnosti (s. 24)

    Sigmund Freud – klasické psychoanalytické paradigma

    • naše psychika je motivována z nevědomí,
    • nevědomé vzniká vytěsněním,
    • v terapii se z nevědomého činí vědomé,
    • pracuje se s přenosem jako opakováním
      minulosti,
    • vychází se z pudového základu osobnosti,
      z principu slasti,
    • metodou psychoanalytické léčby je interpretace vedoucí k
      náhledu,
    • psychoanalytik by měl zachovávat anonymitu, neutralitu,
      abstinenci.

    Heinz Kohut – alternativní pohled na psychoanalýzu

    • „psychického zdraví je nyní dosahováno
      stále častěji formou scelení dříve
      fragmentovaného self „ (1991, 103)
    • emoční problémy se mění:
      člověk přelomu 19. a 20. byl člověk
      oidipského komplexu a strukturálního
      konfliktu, člověk dneška trpí patologií
      self (1991, 104)

    Stephen Mitchell – alternativní pohled na psychoanalýzu

    • „Klasický model se kvůli opomíjení
      ústřední role účasti psychoanalytika
      na analytickém procesu vzdal samotné
      základny potřebné pro vysvětlení toho,
      jak může psychoanalýza fungovat.“
    • Mitchell, S. (1997, 44)
    • „Myšlenkové systémy, i ty nejrozvinutější a nejvlivnější, mají
      obvykle nějakou omezenou životnost.“ Mitchell, S. (1997, 48)

    Wolfgang Wöller – Disociácia (2022/2020)

    • Freud – rozštěpení vědomí (FI/1893)
    • Anna O. – fragilní os. struktura
    • Fairbairn – štěpení je vhodnější pro
      porozumění hysterii n. vytěsnění
    • Ferenczi – štěpení u traumatizace
    • Kleinová – primární štěpení
    • Winnicott – pravé/falešné self
    • Kohut – horizontální a vertikální štěpení
    • Bion – štěpení kognitivních kapacit
    • D. B. Stern – agování jako intepresonální disociace
    • Hirsch – disociace u somatoformních poruch, p. příjmu
      potravy, sebepoškozování

    Psychoanalýza – soubor teorií a dichotomií

    • interpretace vs. vztah
    • pudově konfliktní model vs. model vývojového uzávěru
    • zvědomnění konfliktu vs. podpora ego funkcí
    • vytěsnění vs. disociace
    • přenos jako opakování minulosti vs. přenos jako vztahová
      událost
    • psychoanalytik jako bílé plátno vs. autentický
    • sdělování protipřenosu?

    „Bábelizace“ psychoanalýzy – Ellman (2010), Rousillon (2012)

    • „Pokud pluralita vyústí v „bábelizaci,“
      která je přehnaná, dialog již není možný;
      nebo zplodí tolik neporozumění, že
      plodnou debatu již není možné
      předpokládat.“ Rousillon, R. (2012)
      „Kleiniáni čtou jen kleinány, lacaniáni čtou
      jen lacaniány.“ Green, A. (2005)
    • F. Summers (2008) – citace z opačného
      tábora skoro žádné

    Problematičnost vnitrooborové diskuze

    • „Co se týče mé zkušenosti, nikdy jsem neslyšel nějaký
      produktivní dialog mezi dvěma autory přináležejícím
      konfliktním teoriím.“ Green, A. (2005)
    • IJP (2023) – „Proč je v psychoanalýze tak obtížná produktivní
      diskuze o rozdílných pohledech a přístupech v rámci oboru?“
    • přílišné spoléhání se na autoritu a na tradici,
    • tendence supervidovat na základě vlastních teoretických modelů spíše než snažit
      se porozumět jiným pohledům,
    • nedostatek jasnosti a shody při definování termínů , nedostatek vzájemného
      zájmu, v jehož důsledku vznikají jakési teoretické „bunkry,“
    • prožitek pocitu ohrožení identity, když je třeba, abychom měnili svůj obvyklý
      postoj.
    • absenci metodologie pro porozumění rozdílům a pro jejich řešení.
      Allinson, E. (2003)
    • Festinger, L. (1957) – Teorie kognitivní disonance

    Harold P. Blum (1929 – 2024)

    • vice-president IPA
    • ředitel Freudových archivů
      kongresové knihovny
    • editor Journal of the American P.
      Association
    • prezident psychoanalytického výzkumu
      Americké psychoanalytické asociace
    • 200 článků
    • autorem/editorem 10 knih
    • jezdil do Prahy podporovat české psychoanalytiky

    Harold P. Blum – Interpretation and Contemporary
    Reinterpretation (2016)

    • pozornost se přenesla od intepretace k jiným faktorům změny
    • změnilo se vnímání přenosu, pro některé analytiky je
      přenosem míněna aktuální interpersonální výměna
    • úkolem analytika už není z odstupu pozorovat a interpretovat,
      analytik je nyní povazován za reálný objekt a nový objekt
    • genetické interpretace někteří analytici považují za
      irrelevantní a vlastně nemožné
    • protipřenos už není slepá skvrna, ale prostředek porozumění
    • psychoanalytik dnes více emočně reaguje
    • současný psychoanalytik je více otevřený pacientovým
      realistickým pohledům, hodnocením i kritice analytika

    „Pozornost se přesunula z intepretace vedoucí k vhledu do
    nevědomého psychického života k jiným činitelům změny.
    Analytici zjistili, že může být vhled bez změny a změna bez
    vhledu.“ Blum (2016, 40)

    Horacio Etchegoyen: The Fundamentals of Psychoanalytic Technique (2018/1991)
    Kap. 3: On interpretation and other instruments (s. 307 – 504)

    „A co teď ?“ Balint, M. (1968, 128)

    • „k výraznému terapeutickému posunu vedlo, když oba,
      pacientka i analytik udělali trošku navíc, nikoli místo toho, co
      co se děje v „klasické“ psychoanalytické léčbě“
    • mladá žena (25 – 30 l.), atraktivní, čiperná, sklon k flirtování
    • skončila studium na univerzitě, ale nemohla udělat státnice
    • obletovaná muži, na jejich výzvy nebyla schopná reagovat
    • hlavní stížnost – neschopnost čehokoliv dosáhnout
    • na interpretaci, že nejdůležitější pro ni je mít hlavu bezpečně
      vzhůru s nohami pevně na zemi pacientka reagovala sdělením, že
      od dětství není schopna udělat kotoul, i když se o to intenzivně
      pokoušela. Balint reagoval: „A co teď ?“ Načež pacientka vstala a
      udělala k jejímu velkému překvapení kotoul bez obtíží.

    „Něco navíc“ – téma, které se jako červená nit line historií
    psychoanalýzy:

    • Ferenczi (1932) – experimenty s technikou
    • Fromm (1991) – autenticita psychoanalytika
    • Strachey (1934) – změna superega zvnitřněním zkušenosti s
      osobou psychoanalytika
    • Balint (1968) – regrese
    • Kohut (1971) – narcisistické přenosy
    • (Alexander , French (1946) – korektivní emoční zkušenost)
    • Winnicott (1971) – holding
    • Levenson (1972) – subjektivita psychoanalytika
    • Mitchell – vztah
    • Daniel Stern (1998)– okamžiky setkání

    Freudova metafora základního paradigmatu psychoanalýzy
    Freud (2000/1904, 17-21)

    • psychoanalytik jako sochař, nikoli jako malíř:
      „Malířství, říká Leonardo, pracuje per via di porre, klade totiž
      vrstvy barev tam, kde dříve nebyly, na nebarevné plátno,
      sochařství postupuje oproti tomu per via di levare, odebírá
      totiž z kamene tolik, kolik toho povrch v něm obsažené sochy
      ještě pokrývá.“
    • „sugesce se snaží působit per via di porre“
    • „analytická terapie naproti tomu nechce nic nanášet, nic
      nového zavádět“

    Freud si byl vědom významu i nebezpečí neinterpretativních
    faktorů

    • „…osobní vliv je naší nejsilnější dynamickou zbraní, je tím, co
      do situace nově zavádíme a čím jí uvádíme do pohybu.
      Intelektuální obsah našich objasnění to nemůže dokázat…“
      Freud (2007/1926, 202)
    • „Vztah přenosu, kromě toho s sebou přináší ještě dvě další
      výhody. Klade-li pacient analytika na místo svého otce (své
      matky), pak mu postupuje také moc, kterou jeho Nadjá
      vykonává nad jeho Já.“ Freud (1996/1938,104)
    • „Nové Nadjá má nyní příležitost k jistému druhu dodatečné
      výchovy neurotika, může opravovat přehmaty, jichž se rodiče
      při své výchově dopustili.“ Freud (1996/1938,104)
    • „Zde je zapotřebí varovat, aby se tohoto nového vlivu
      nezenužívalo… analytik nesmí zapomínat, že toto není jeho
      úkolem…“ Freud (1996/1938, 104)

    Γνῶθι σαυτόν – Gnóthi sautón – Poznej sám sebe

    Literatura:

    • Allison, E. (2023). Debating Well: Why Don’t We, and How Can We? Int. J.
      Psychoanal., (104)(1):147-152.
    • Balint, M. (1968). The basic fault : therapeutic aspects of regression. Tavistock
      Publications, London.
    • Birkhofer, C. (2017). Theoretical Diversity and Pluralism in Psychoanalysis,
      Change, Challenges, and Benefits. Psychoanalytic Psychology, vol. 34, No. 1, 114
      –121.
    • Blum, H. P. (2016). Interpretation and Contemporary Reinterpretation.
      Psychoanalytic Inquiry, 36:40–51.
    • Ellman, S. (2010). When theories touch: a historical and theoretical integration of
      psychoanalytic thought. Karnac Books, London.
    • Etchegoyen, H. (2018). The Fundamentals of Psychoanalytic Technique. Karnac
      Books, London.
    • Freud, S. (1996). Spisy z pozůstalosti 1892 – 1938. Psychoanalytické nakladatelství,
      Praha.
    • Freud, S. (2000). Spisy z let 1904 – 1905. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
    • Freud, S. (2007). Spisy z let 1925 – 1931. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
    • Green, A. (2005). The illusion of common ground and mythical pluralism. Int. J.
      Psychoanal., (86)(3):627-632
    • Herron, W. G., Javier, R. A. (2019). The Impact of Pluralism. Psychology &
      Psychological Research International Journal, volume 4, Issue 4
    • Kohut, H. (1991). Obnova Self. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
    • Kuhn, T. S. (2002). Struktura vědeckých revolucí. Oikoymenh.
    • Mitchell, S. (2002). Ovlivňování a autonomie v psychoanalýze. Triton, Praha.
    • Pine, F. (2011). Beyond Pluralism: Psychoanalysis and The Workings of
      Mind, The Psychoanalytic Quarterly, 80:4, 823-856
    • Rangell, L. (2000). Psychoanalysis at the Millennium A Unitary Theory.
      Psychoanalytic Psychology, vol. 17. No. 3, 451-466.
    • Richards, A. D. (1990). The future of psychoanalysis: The past, present, and future
      of psychoanalytic theory. The Psychoanalytic Quarterly, 59(3), 347–369.
    • Roussillon, R. (2012). Plurality and complexity in psychoanalysis. International
      Psychoanalytic konference Pluralism in psychoanalysis, Bucharest.
    • Summers, F. (2008). Theoretical Insularitry and the Crisis of Psychoanalysis.
      Psychoanalytic Psychology, vol. 25, No. 3, 413–424.
    • Wallerstein, R. (1988). One Psychoanalysis or Many? Int. J. Psychoanal., (69):5-21.
    • Wöller, W. (2022). Disociácia. Vydavatelstvo F, Bratislava.
    description
    Komentáře

    Přidat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

    Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.