Základní charakteristikou psychoanalýzy jako oboru je vývoj
koncem listopadu 1892 Freud píše Breuerovi: „obsahem hysterického záchvatu je opětovný návrat nějakého psychického stavu, který pacient dříve jednou prožil, jinými slovy opětovný návrat nějaké vzpomínky“
2024 Wikipedia: „Psychoanalýza je soubor psychologických teorií a psychoterapeutická metoda léčby psychických problémů. „
Teoretické směry v rámci psychoanalýzy
1) klasická freudiánská psychoanalýza
2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
3) egopsychologie
4) objektně vztahová psychoanalýza
5) selfpsychologie
6) kulturní psychoanalýza
7) Lacaniánská psychoanalýza
8) interpersonální psychoanalýza
9) intersubjektivní psychoanalýza
10) vztahová psychoanalýza
11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho
FC Psychoanalýza
1) klasická freudiánská psychoanalýza
2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
3) egopsychologie
4) objektně vztahová psychoanalýza
5) selfpsychologie
6) kulturní psychoanalýza
7) Lacaniánská psychoanalýza
8) interpersonální psychoanalýza
9) intersubjektivní psychoanalýza
10) vztahová psychoanalýza
11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho
Teoretické směry v rámci psychoanalýzy
1) klasická freudiánská psychoanalýza
2) kleiniánská a postkleinánská psychoanalýza
3) egopsychologie
4) objektně vztahová psychoanalýza
5) selfpsychologie
6) kulturní psychoanalýza
7) Lacaniánská psychoanalýza
8) interpersonální psychoanalýza
9) intersubjektivní psychoanalýza
10) vztahová psychoanalýza
11) transference – focused psychoterapie Otto Kernberga
12) terapie založená na mentalizování Petera Fonagyho
Přínosy pluralismu v psychoanalýze
„Myslím si, že příspěvky, které jsou hodnoceny jako pluralismus by mohly i měly být viděny jako vyplňující prázdná místa, která Freud specificky vyloučil, nebo se mu je nepovedlo dostatečně rozvinout“ Pine, F. (2011)
pluralismus souvisí s hyperkomplexitou lidské psychiky, kterou žádný teoretický model nemůže zcela postihnout Roussilon, R. (2012)
„Pluralismus otevírá pole pro nové ideje a možnosti ke zlepšení psychoanalýzy,….pluralismus …může vdechnout do psychoanalýzy nový život“ Herron, W. (2019)
Úskalí pluralismu v psychoanalýze
„Psychoanalýza dříve působila dojmem integrované teorie. Pluralismus toto dramaticky změnil.“ Herron , W. (2019)
„Už všichni nezpíváme tu stejnou psychoanalytickou píseň“ Birkhofer (2017, 114)
„Psychoanalytická věda založená Sigmundem Freudem je nyní polem rivalizujících teorií.“ Richards, A. (1990)
„Pokud pluralita vyústí v „bábelizaci,“ která je přehnaná, dialog již není možný; nebo zplodí tolik neporozumění, že plodnou debatu již není možné předpokládat.“ Rousillon, R. (2012)
Vývoj psychoanalýzy z hlediska plurality
fáze „zavržených odpadlíků“ – Adler, Jung, Rank, Stekel…
fáze paralelních teorií – egopsychologie, Kleinová, teorie objektních vztahů, selfpsychologie, egopsychologie, Lacan,…
fáze reflexe pluralismu – 90. léta
? fáze syntézy koncepcí – dnešní psychoanalýza
Robert Wallerstein – One Psychoanalysis or Many? (1988)
rozvoj kleiniánské teorie byl začátkem postupného přerodu psychoanalýzy od jednotné teoretické struktury vyvinuté okolo intelektuální báze zakládajícího génia Sigmunda Freuda v současnou celosvětovou teoretickou diverzitu (s. 7)
navzdory naší touze vidět psychoanalýzu jako soubor teorií konsonantních s Freudovými spisy, současný pluralismus se vyznačuje nekonzistentními teoretickými strukturami (s.10)
všechny teoretické perspektivy jsou vysvětlující metafory, heuristicky užitečné (s. 16)
Leo Rangell – Psychoanalysis at the Millenium (2000)
„Nevěřím, že od Freudova objevu před 100 lety byly vynalezeny jiné psychoanalýzy. Kousky byly přidány, odstraněny, modifikovány, ale nebyl udělán žádný srovnatelný intelektuálně vědecký průlom.“ (s. 452)
průlom udělaný před 100 lety byl rozleptaný/nahlodaný (erode) ve jménu pokroku (s. 453)
inspirativní kvalita, kdysi silná a rostoucí, zcela zmizela (s. 453)
Vývoj vědní disciplíny – pozitivismus a neopozitivismus
věda jako kumulativní, tj. neustále se rozrůstající a čím dál tím bohatší systém teorií a poznatků díky kterému roste a zpřesňuje se poznání studovaného objektu.
pouze věda může prezentovat věrohodné výsledky, které mají objektivní platnost a pravdivost
Vývoj vědní disciplíny – Thomas Kuhn – Struktura vědeckých revolucí (2002/1962)
věda je charakteristická bojem probíhajícím uvnitř vědeckého společenství, na jehož základě je vybrán ten nejvhodnější způsob provozování budoucí vědy (s. 191)
věda jako soupeření paradigmat
paradigma – vědecké výsledky, jež jsou určitým vědeckým společenstvím po nějakou dobu uznávány jako základní východisko jeho činnosti (s. 24)
Sigmund Freud – klasické psychoanalytické paradigma
naše psychika je motivována z nevědomí,
nevědomé vzniká vytěsněním,
v terapii se z nevědomého činí vědomé,
pracuje se s přenosem jako opakováním minulosti,
vychází se z pudového základu osobnosti, z principu slasti,
metodou psychoanalytické léčby je interpretace vedoucí k náhledu,
psychoanalytik by měl zachovávat anonymitu, neutralitu, abstinenci.
Heinz Kohut – alternativní pohled na psychoanalýzu
„psychického zdraví je nyní dosahováno stále častěji formou scelení dříve fragmentovaného self „ (1991, 103)
emoční problémy se mění: člověk přelomu 19. a 20. byl člověk oidipského komplexu a strukturálního konfliktu, člověk dneška trpí patologií self (1991, 104)
Stephen Mitchell – alternativní pohled na psychoanalýzu
„Klasický model se kvůli opomíjení ústřední role účasti psychoanalytika na analytickém procesu vzdal samotné základny potřebné pro vysvětlení toho, jak může psychoanalýza fungovat.“
Mitchell, S. (1997, 44)
„Myšlenkové systémy, i ty nejrozvinutější a nejvlivnější, mají obvykle nějakou omezenou životnost.“ Mitchell, S. (1997, 48)
Wolfgang Wöller – Disociácia (2022/2020)
Freud – rozštěpení vědomí (FI/1893)
Anna O. – fragilní os. struktura
Fairbairn – štěpení je vhodnější pro porozumění hysterii n. vytěsnění
Ferenczi – štěpení u traumatizace
Kleinová – primární štěpení
Winnicott – pravé/falešné self
Kohut – horizontální a vertikální štěpení
Bion – štěpení kognitivních kapacit
D. B. Stern – agování jako intepresonální disociace
Hirsch – disociace u somatoformních poruch, p. příjmu potravy, sebepoškozování
Psychoanalýza – soubor teorií a dichotomií
interpretace vs. vztah
pudově konfliktní model vs. model vývojového uzávěru
zvědomnění konfliktu vs. podpora ego funkcí
vytěsnění vs. disociace
přenos jako opakování minulosti vs. přenos jako vztahová událost
„Pokud pluralita vyústí v „bábelizaci,“ která je přehnaná, dialog již není možný; nebo zplodí tolik neporozumění, že plodnou debatu již není možné předpokládat.“ Rousillon, R. (2012) „Kleiniáni čtou jen kleinány, lacaniáni čtou jen lacaniány.“ Green, A. (2005)
F. Summers (2008) – citace z opačného tábora skoro žádné
Problematičnost vnitrooborové diskuze
„Co se týče mé zkušenosti, nikdy jsem neslyšel nějaký produktivní dialog mezi dvěma autory přináležejícím konfliktním teoriím.“ Green, A. (2005)
IJP (2023) – „Proč je v psychoanalýze tak obtížná produktivní diskuze o rozdílných pohledech a přístupech v rámci oboru?“
přílišné spoléhání se na autoritu a na tradici,
tendence supervidovat na základě vlastních teoretických modelů spíše než snažit se porozumět jiným pohledům,
nedostatek jasnosti a shody při definování termínů , nedostatek vzájemného zájmu, v jehož důsledku vznikají jakési teoretické „bunkry,“
prožitek pocitu ohrožení identity, když je třeba, abychom měnili svůj obvyklý postoj.
absenci metodologie pro porozumění rozdílům a pro jejich řešení. Allinson, E. (2003)
Festinger, L. (1957) – Teorie kognitivní disonance
Harold P. Blum (1929 – 2024)
vice-president IPA
ředitel Freudových archivů kongresové knihovny
editor Journal of the American P. Association
prezident psychoanalytického výzkumu Americké psychoanalytické asociace
200 článků
autorem/editorem 10 knih
jezdil do Prahy podporovat české psychoanalytiky
Harold P. Blum – Interpretation and Contemporary Reinterpretation (2016)
pozornost se přenesla od intepretace k jiným faktorům změny
změnilo se vnímání přenosu, pro některé analytiky je přenosem míněna aktuální interpersonální výměna
úkolem analytika už není z odstupu pozorovat a interpretovat, analytik je nyní povazován za reálný objekt a nový objekt
genetické interpretace někteří analytici považují za irrelevantní a vlastně nemožné
protipřenos už není slepá skvrna, ale prostředek porozumění
psychoanalytik dnes více emočně reaguje
současný psychoanalytik je více otevřený pacientovým realistickým pohledům, hodnocením i kritice analytika
„Pozornost se přesunula z intepretace vedoucí k vhledu do nevědomého psychického života k jiným činitelům změny. Analytici zjistili, že může být vhled bez změny a změna bez vhledu.“ Blum (2016, 40)
Horacio Etchegoyen: The Fundamentals of Psychoanalytic Technique (2018/1991) Kap. 3: On interpretation and other instruments (s. 307 – 504)
„A co teď ?“ Balint, M. (1968, 128)
„k výraznému terapeutickému posunu vedlo, když oba, pacientka i analytik udělali trošku navíc, nikoli místo toho, co co se děje v „klasické“ psychoanalytické léčbě“
mladá žena (25 – 30 l.), atraktivní, čiperná, sklon k flirtování
skončila studium na univerzitě, ale nemohla udělat státnice
obletovaná muži, na jejich výzvy nebyla schopná reagovat
hlavní stížnost – neschopnost čehokoliv dosáhnout
na interpretaci, že nejdůležitější pro ni je mít hlavu bezpečně vzhůru s nohami pevně na zemi pacientka reagovala sdělením, že od dětství není schopna udělat kotoul, i když se o to intenzivně pokoušela. Balint reagoval: „A co teď ?“ Načež pacientka vstala a udělala k jejímu velkému překvapení kotoul bez obtíží.
„Něco navíc“ – téma, které se jako červená nit line historií psychoanalýzy:
Ferenczi (1932) – experimenty s technikou
Fromm (1991) – autenticita psychoanalytika
Strachey (1934) – změna superega zvnitřněním zkušenosti s osobou psychoanalytika
Balint (1968) – regrese
Kohut (1971) – narcisistické přenosy
(Alexander , French (1946) – korektivní emoční zkušenost)
psychoanalytik jako sochař, nikoli jako malíř: „Malířství, říká Leonardo, pracuje per via di porre, klade totiž vrstvy barev tam, kde dříve nebyly, na nebarevné plátno, sochařství postupuje oproti tomu per via di levare, odebírá totiž z kamene tolik, kolik toho povrch v něm obsažené sochy ještě pokrývá.“
„sugesce se snaží působit per via di porre“
„analytická terapie naproti tomu nechce nic nanášet, nic nového zavádět“
Freud si byl vědom významu i nebezpečí neinterpretativních faktorů
„…osobní vliv je naší nejsilnější dynamickou zbraní, je tím, co do situace nově zavádíme a čím jí uvádíme do pohybu. Intelektuální obsah našich objasnění to nemůže dokázat…“ Freud (2007/1926, 202)
„Vztah přenosu, kromě toho s sebou přináší ještě dvě další výhody. Klade-li pacient analytika na místo svého otce (své matky), pak mu postupuje také moc, kterou jeho Nadjá vykonává nad jeho Já.“ Freud (1996/1938,104)
„Nové Nadjá má nyní příležitost k jistému druhu dodatečné výchovy neurotika, může opravovat přehmaty, jichž se rodiče při své výchově dopustili.“ Freud (1996/1938,104)
„Zde je zapotřebí varovat, aby se tohoto nového vlivu nezenužívalo… analytik nesmí zapomínat, že toto není jeho úkolem…“ Freud (1996/1938, 104)
Γνῶθι σαυτόν – Gnóthi sautón – Poznej sám sebe
Literatura:
Allison, E. (2023). Debating Well: Why Don’t We, and How Can We? Int. J. Psychoanal., (104)(1):147-152.
Balint, M. (1968). The basic fault : therapeutic aspects of regression. Tavistock Publications, London.
Birkhofer, C. (2017). Theoretical Diversity and Pluralism in Psychoanalysis, Change, Challenges, and Benefits. Psychoanalytic Psychology, vol. 34, No. 1, 114 –121.
Blum, H. P. (2016). Interpretation and Contemporary Reinterpretation. Psychoanalytic Inquiry, 36:40–51.
Ellman, S. (2010). When theories touch: a historical and theoretical integration of psychoanalytic thought. Karnac Books, London.
Etchegoyen, H. (2018). The Fundamentals of Psychoanalytic Technique. Karnac Books, London.
Freud, S. (1996). Spisy z pozůstalosti 1892 – 1938. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
Freud, S. (2000). Spisy z let 1904 – 1905. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
Freud, S. (2007). Spisy z let 1925 – 1931. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
Green, A. (2005). The illusion of common ground and mythical pluralism. Int. J. Psychoanal., (86)(3):627-632
Herron, W. G., Javier, R. A. (2019). The Impact of Pluralism. Psychology & Psychological Research International Journal, volume 4, Issue 4
Kohut, H. (1991). Obnova Self. Psychoanalytické nakladatelství, Praha.
Kuhn, T. S. (2002). Struktura vědeckých revolucí. Oikoymenh.
Mitchell, S. (2002). Ovlivňování a autonomie v psychoanalýze. Triton, Praha.
Pine, F. (2011). Beyond Pluralism: Psychoanalysis and The Workings of Mind, The Psychoanalytic Quarterly, 80:4, 823-856
Rangell, L. (2000). Psychoanalysis at the Millennium A Unitary Theory. Psychoanalytic Psychology, vol. 17. No. 3, 451-466.
Richards, A. D. (1990). The future of psychoanalysis: The past, present, and future of psychoanalytic theory. The Psychoanalytic Quarterly, 59(3), 347–369.
Roussillon, R. (2012). Plurality and complexity in psychoanalysis. International Psychoanalytic konference Pluralism in psychoanalysis, Bucharest.
Summers, F. (2008). Theoretical Insularitry and the Crisis of Psychoanalysis. Psychoanalytic Psychology, vol. 25, No. 3, 413–424.
Wallerstein, R. (1988). One Psychoanalysis or Many? Int. J. Psychoanal., (69):5-21.
Wöller, W. (2022). Disociácia. Vydavatelstvo F, Bratislava.